Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
na lata 2021- 2025
Informacje o projekcie
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”.
Głównym zadaniem programu jest tworzenie warunków do rozwoju czytelnictwa wszystkich Polaków czytających i nieczytających tak, by każdy miał równy i demokratyczny dostęp do wiedzy i uczestnictwa w kulturze książek.
Program został opracowany w oparciu o przeprowadzone diagnozy i wskazuje pięć ważnych przedsięwzięć:
1. wspieranie rozwoju czytelnictwa, które warunkuje możliwość kształcenia się przez całe życie; wpływając na dobrostan jednostki i sposób jej funkcjonowania w społeczeństwie;
2. zahamowanie spadku liczby czytelników bibliotek publicznych;
3. poprawa atrakcyjności infrastruktury bibliotek publicznych;
4. wzmacnianie praktyk czytelniczych dzieci i młodzieży;
5. zmiana stereotypów dotyczących bibliotek i czytelnictwa.
Cel główny:
Przedszkole nr 1 w Tucholi bierze udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa, którego głównym celem jest zakup książek, będących nowościami wydawniczymi do placówki przedszkolnej oraz realizacja działań promujących czytelnictwo. Wsparcie finansowe przyznane jest na rok 2022, zakupy muszą zostać dokonane do 31 grudnia 2022 roku. Działania proczytelnicze przedszkole rozpoczyna po otrzymaniu wsparcia, realizuje do 31 grudnia 2022 r. i kontynuuje do końca roku szkolnego 2022/2023.
Priorytet 3: Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025”
Wsparcie finansowe obejmuje:
1. Zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3–6 lat, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,
2. Realizację działań promujących czytelnictwo:
– zakup książek będących nagrodami książkowymi dla dzieci biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo,
– organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów.